måndag 4 maj 2009

Skyddsträning!

Igår tullade jag i kassan och for faktiskt till Piteå för lite träning med KM och KP. Jag har länge varit sugen på att få testa på skyddet, nu när man ändå har en hund som jag inbillar mig skulle kunna gilla det där. Själv är jag helt grön på det området, men det är alltid roligt att testa på något nytt. Rapporten är fortfarande det jag allra helst vill göra, men för tillfället går inte det då min kära sambo bara totalvägrar att följa med på dylika träningar, än mindre vara mottagare. Jag skulle säkert kunna muta honom på ena eller andra sättet, men i och med att han inte gillar det så kommer han inte anstränga sig när Ingela kommer till honom och då kan det lika gärna vara.
Klockan tio var jag vid Pite BK och vi började träna med Ingelas syster Gudrun. Efter det var det Ingelas tur och hennes övning blev att sitta fot vid min sida, när jag sade "pass på" började figgen agera och Pinglan fick fara ut i kopplets längd och skälla på busen. Hon for runt mycket och blev inte stilla alls (jag känner igen det där, hon gjorde lika dant på skallet till en början), tydligen skulle hon bli det. Till slut efter lite hjälp från figgen blev hon stilla och bevakade. Då fick hon ta figgen och det gillade hon! Betyget från KP: "Med den här hunden är det bara att tuta och köra i skyddet!". Hon hade tydligen ett bra bett och var utan rädslor vilket inte var så vanligt för en helt orutinerad hund i den åldern tydligen. Snacka om att jag växte! En och en halv timme var jag där, sen styrde jag kosan hem igen, 20 mil enkel väg! Men kul var det!

Nu börjar min lektion på nätet, men jag kommer nog utveckla det där med skyddet någon annan dag!

3 kommentarer:

Maria sa...

Många järn i elden ser jag!!!
Härligt! Vad kul att hon skötte sig bra på skyddet. Och synd att du inte kan köra rapport. Men men problemet känns igen. Hade gärna själv testat rapport men har ingen mottagare.
Kram Maria
(Psst du får fixa länken till min hemsida, den är något förändrad. Den heter bjorkasens.se inte bjorkasen.se. Det lilla s:et på slutet måste med.)

Chris sa...

Ja, skydd kallas ju för hundsportens rolls-royce! Och vet du varför? För man kör upp så många liter bensin för att komma till alla träningar! *s* Nä, den innehåller allt och lite till, men oj, så mycket träning som ska till och alltid, alltid behöver man ha folk att träna med....Men visst känns det kul att ha en hund med potential!! Lycka till!

Karin och Ingela sa...

Ok, Maria, ska fixa din länk, meningen med länkar är ju att man ska komma vidare! Rapporten kommer ordna sig när Jenny kommer hem igen hoppas jag! Och Chris, visst, man måste alltid ha någon att träna med, speciellt med skyddsbiten och söket. Just nu är inte skyddet aktuellt eftersom jag varken har tid eller pengar till det, men någon gång i framtiden kanske...