tisdag 12 maj 2009

Figgar i skogen!

I helgen som var tränades det bevakning. Vi har börjat med signalövningar och Ingela har bra intresse utåt. På lördagen funkade inte övningarna så bra, Nila var med och gick bakom och kunde inte vara riktigt tyst. Det var också svårt att säga om det var ljudet hon tog hos figuranten eller om hon såg eller vad det var. Men söndagens övning gick mycket bättre. Vi satt på stillastående bevakning ganska länge och tränade lite koncentration. När hon sen fick ljudet var det ingen tvekan om att hon ville ut. Två övningar var körde vi. Jossan körde patrullering med Naiko och även om han tog ljudet ganska sent så tog han det ändå och höll fast på det fast jag tystnade till och från under påviset.

Efteråt pratade vi igenom lydnaden på våra hundar och Jossan visade en koncentrationsövning som hon kört nere i Boden. Mitt problem har blivit att Ingela inte har ögonkontakten på mig under fria följet och det känns inte bra. Nu ska vi kämpa på det och då börjar vi med bollen i vänster hand, långt nere. När hon har fokus på mig kommer belöningen bakom henne och inte så enormt uppskruvat heller. Det känns bra när hon står stilla men tar jag ett steg framåt så släpper hon på mig på en gång. Attans. Men det är bara att köra vidare.

Vad som oroar mig mer är att vi har tävling snart och jag har inte alls tränat hoppet egentligen. Hur ska detta gå?? Måste hårdträna det. Problemet är att hopphindret inte står vid klubben ännu, utan nere i stallet. Och dit tar jag mig aldrig. Men nu måste detta problem åtgärdas! Hoppträning nästa!

Inga kommentarer: