tisdag 28 oktober 2008

Loss och slut

Idag körde vi med ligg och komma in till sidan. Försökte också på det där med slut men det hajjade hon inte! Helt otroligt, det enklaste förstår hon inte alls! Ligget gick bra, säga ordet, krafsa mellan frambenen, säga "BRA" när hon ligger, ge korven på backen med andra handen och sen slut. Synd bara att jag missade det där med slut. Men man lär inte in en ny metod på en dag. Det gick snart att lägga sig utan handkrafsning, men inte alls om jag stod upp. Jag ska nog försöka få någon annan som lägger godiset, då binder hon inte lika mycket till mig utan mer till målbilden. Hoppas jag.
Det jag gillar med Inki är att momentet inte är slut förrän "SLUT" kommer och att låta hunden tänka själv innan jag hjälper. Ord, hjälp, bra osv. Känns som gammal skåpmat, men det är alltid bra när någon förklarar på ett sätt så man förstår. Hon pratade också om tugget på apporten och frågade oss i publiken hur vi brukade träna...var det att hålla som var grejen?? Ja, svarade vi. Då tyckte hon att vi fick skylla oss själva. Det är "LOSS" som är grejen. Så klart. Om hunden sitter och tänker "loss, loss, loss, loss, hoppas matte säger loss snart!!", då är risken för tugg mindre. Ja, ja, nu känner jag mig lite Inki-frälst, men jag vet ju att det alltid blir en mix till slut. Men jag vet att min goda vän Jenny, som nyss vann Bevaknings-SM (!!!!! Ingen som missat det va??) har kört mycket efter Inkis metoder och jag vet hur bra Pilo går och jag vet vilken kontakt de har och vilken arbetsglädje där finns. Dessutom har väl Inki varit med på de flesta SM de senaste 20 åren? Och Roland också för den delen. Så något måste de väl kunna förmedla till mig? Jag som bara TROR att jag kan det där med hund.

Nu ska jag se Brukslydnadsfilmen och drömma mig bort till kommande tävlingar...
Kolla förresten in Jennys och Pilos blogg!! http://jennyopilo.wordpress.com/

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror det finns en film av och med Inki på klubben - vi fick den förra gången hon var på sektorskonferensen. Om den inte försvunnit i någon flytt?

Kargalandets Etty sa...

Hej i inlandet!

Kul att hitta din blog! Har länkat från min och Ettys. Hoppas vi ses snart. Du får hojta när du är i Luleå. Så kanske vi hinner att träna!

//Carin

Karin och Ingela sa...

Tjenare Carin! Kul att du också hittade hit! Men nu får jag lite prestationsångest...jag funderade länge på om jag skulle våga skicka länken till Kargalandets. Nu kan alla människor där läsa om mina misslyckanden och mer eller mindre framgångsrika träningssätt, men va faaan! Jag gör som jag gör så får vi se... Har du hittat Jennys och Pilos blogg också?

Karin och Ingela sa...

...och mrarboc, jag har alla filmerna hemma och sitter och tittar redan. Och Ingela med, hon är framme och nosar på TV:n och undrar hur man skulle kunna busa med den där hunden där?!