måndag 27 oktober 2008

Det Mänskligare Samhället

Efter en helg på sektorskonferrens med föreläsaren Inki Sjösten är jag full av inspiration! Hon sade mycket matnyttigt och jag gillade hennes ideer med målbilder och positiv träning, men med kravnivån på slutet. Så idag tog jag tag i Ingelas ofog att inte komma på inkallning. Jag for till klubben och där höll de på att montera upp våra lysen. Fantastiskt! Här kommer gratis störningsträning också! Jag hade köpt med mig korv, renost på tub och så hade jag brandslang, bollar och mycket mer. Jag började helt enkelt med "Kom" när hon var på väg ifrån mig och belönade först med socialt och sen med något från fyrklövern och till slut så kom hon som ett skållat troll till mig så fort jag ropade. Härligt! Vi tränade även ligg utifrån Inkis system och det gick också bra. Känns fint det här! Nu ska vi bara se hur mycket jag kommer ihåg av det hon sade.

Här om dagen satt jag och skrattade. Jag läser så roliga böcker nu... Det är de gamla klassikerna av Sjöwall & Wahlöö, Roman om det brott. Jag har läst allihopa jag vet inte hur många gånger, jag brukar läsa om dem med några års mellanrum. Just nu är jag på den näst sista, Polismördaren. Mig veteligt var Maj och Per väldigt radikala och vänsterorienterade på den tiden. Idag vet jag inte. Per är död sedan flera år men vart Maj står idag vet jag ej, men böckerna är underbara! Läs bara den här beskrivningen av Sturups flygplats:

"Dessutom hade det (flygplatsen Sturup) förstört ett stycke natur, som borde varit skyddat i lag. Skadan var vittgående och irreparabel och konstituerade en grov miljöförbrytelse, typisk för den antihumanitära cynism, som allt mer kommit att känneteckna vad som kallades Det Mänskligare Samhället. Uttrycketstod i sin tur för en cynism, så gränslös att gemene man hade svårt att fatta den. (---) Där inne (stationsbyggnaden) var det som om själva färgsättningen, grått och saffransgult, underströk oset av fusk och korruption. (---) Ankomsthallen kunde inte ens kallas otrivsam. Den var snarare monstruös, en miljökatastrof, som kunde få en dammig bussterminal bortom all ära och redlighetatt framstå som livfull och mänsklig.Där fanns ett korvstånd, som tillhandahöll en oätlig näringsfri parodi på mat, en tidningskiosk med några kondomställ och snuskiga magasin, tomma rullband för bagaget och ett antal stolar, som kunde varit konstruerade under inkvisitionens glansdagar." (sid. 17 och 18 i Polismördaren) Och så här fortsätter det en sida till. Jag tycker det är UNDERBART!! Vilken samhällsskildring! Så var det på 60-talet! Inte illa inte. Det är något att tänka på idag. Jag vill bara säga att jag formligen ÄLSKAR dessa böcker. Det har aldrig skrivits deckare i närheten av dessa, inte av dem jag har läst i alla fall. Samhällsskildringen och -kritiken är underbar, oavsett vilken egen politisk tillhörighet man har. De är alla värda att läsas!

Nu ska jag kasta mig i duschen innan ungarna ska hämtas.
Ha det!

2 kommentarer:

Chris sa...

Målbilder, positiv träning - är inte det ganska basic? Visst, det gör nytta att höra om somliga saker ibland! ;-) Belöingar är centrala, helt klart, där har Inki en poäng. Annars tycker jag personligen att det är för mycket lockande med henne. Man lurar hunden (och mest sig själv) till att tro den har lärt sig något - sen kommer kraven och så visar det sig att hunden inte alls har förstått vad den ska göra...utan tror den ska hämta bollen...vaddå gå till en ruta...? (T ex). Som vanligt alltså: man får tänka till om vad man gör! *s* Och det brukar du ju göra... ;-9

Karin och Ingela sa...

Mmm, basic i och för sig, men hon förklarade så himla bra! Jag håller inte med om att det hon gör är lockande. Hunden skapar en målbild till ordet och så gör hunden det. Berömmet kommer när hunden gör rätt och sen löser hon hunden från momentet med ett "SLUT". Enkelt och effektivt och i mina ögon inget lock och pock. Sen säger hon orden under hela momentet, alltså alla delmoment, för att kunna gå in och hjälpa hunden om den skulle glömma sig någonstans på vägen. Tex framåtsändandet: Sitt, fot, före, sakta, hit, fot, före, sakta, hit, fot, sitt, slut. Om det på tävling skulle trassla någonstans går hon in, säger ordet och hjälper hunden tillrätta. WONDERFUL! Om det nu funkar dvs...