fredag 17 oktober 2008

Fascinerande!

Nu har hon gjort det igen! Förstummat sin matte! Idag lade jag ett 400-metersspår och lät det ligga ca 1 timme och 20 minuter. Lite trassel vid upptaget och hon tog bakspår, men hon tog sig ut till vägen och valde sen själv att välja framspår. Bra. Det tycker jag är det bästa, att hon får lära av sina misstag att ett bakspår inte ger något. Och jag passar mig noga från att störa henne i spåret. Jag agerar helt ovetande i spåret och hoppas så att jag aldrig ska få henne att fråga mig. I skogen är det hon som bestämmer och jag vet ingenting. Hittar hon inte eller tappar spåret så blir det utebliven belöning och så åker vi hem. Men än så länge går allt bra. Underbart att se all energi och glädje och inga fördomar och ingen konflikt med matte!! Min avsikt är att försöka påverka henne så lite som möjligt i spåret och på så sätt få en hund som jobbar självständigt. Jag blir så frustrerad av hundar som stannar upp och frågar matte eller husse var spåret går. Och bästa sättet att aldrig komma dit är att inte påverka själv. Anser jag.

När vi var 20 meter från spåret fick hon tappt och snurrade lite och sen stannade hon, satte sig och pustade. Jag lät henne sitta en stund och sen tog jag ett litet steg framåt utan att säga något. Då satte hon igång på en gång och arbetade koncentrerat och hittade slutet på en gång. Fint! Men jag måste bli bättre på att lägga spår med bättre förutsättningar. Nu hade jag utgången för nära ingången och hon kunde redan vid upptaget vinda in slutet. Inte bra. Jag tror det var det som störde henne vid slutet också.

För tillfället är Nilas och Olles andrakusin Geira här och leker. Det är ett himla liv inne i ungarnas rum, men de är inte ute hos mig i köket i alla fall. Phu... Det är inte ofta jag kan blogga samtidigt som ungarna är vakna! Du ska veta, Jenny, where ever you are, att ibland är jag avundsjuk på ditt ansvarslösa liv! ;-)

Ikväll är vi bortbjudna på middag, sååå skönt! Och ingen disk blir det heller. Mmmm, fredag kväll, undras vad vi ska hitta på sen. Film, ostbågar och cola antar jag.

Inga kommentarer: