lördag 18 oktober 2008

Sök.

Så nu har man varit ute och testat sök också. Jag har i och för sig kört lite sök tidigare med Myra, men det var bara markeringsövningar och mest på skoj. Nu var det Jossan, Kjell och Carola som körde. Och så jag och Ingela. Vi började med Sigge. Hans problem är att han har svårt att komma tillbaka från slagen. Att springa ut tycker han är helt ok. När Sigge for ut på sitt första slag (tomt) så fick jag sticka iväg med stocken åt motsatt håll, men först när han vänt mot matte när hon ropade. Han fick stanna på stigen och sen sticka ut till mig och sen tillbaka för påvis. På påviset fick han inte komma ända fram utan bygga upp en frustration. Han har även problem på påviset. Med Kjell och Unna var jag inte så koncentrerad för de tre änglarna Nila, Jeppe och Jonte krävde tillsyn. Jeppe hade fastnat i skogen någon stans. Efter det körde vi lite figgelek med Ingela i skogen och det gick suveränt! Carola gasade igång henne med bollen och gick sen ut. Pinglan som ett skott efter så fort jag släppte. Andra gången gick jag undan lite grand och fortfarande samma fart. Tredje gången lika dant. Skönt att ha en hund som verkligen VILL ut! Som stretar och drar och visar att "det här är kul!" Till sist körde vi Naiko. Han har problem att gå ut på djupet, speciellt i motvind. Onödigt, säkert. Sen vill Jossan ha framslag, men Naiko fick nästan bakslag hela tiden.

Vet inte om sök är något för mig. Vilken tid det tog! Och så lite tid med egen hund. Och svårt! Hur ska jag få en hund att gå ut på djupet i motvind om där inte finns någon figge? I 300 meter?? Men som sagt, jag är en novis på detta och visst går det att lära sig, men just nu tror jag att vi koncentrerar oss på spår och rapport så småningom. Om Ingela dessutom ska bli tjänstehund så har vi nog häcken full i alla fall.

2 kommentarer:

Chris sa...

Ja du, det var precis det som fick mig att lägga ner söket. Det är kul, det är mycket man ska hålla ordning på och det TAR tid! Varenda helg 5 timmar i skogen, varav din hund i bästa fall får vara ute 40 minuter. Är man en relativ liten grupp kan man inte slappna av en sekund, utan ska vara med hela tiden, för efteråt ska man ge feedback till hundföraren, så man måste ha ögonen med sig, tänka ut lösningar på problem snabbt, ska tänke före i slagen, lägga upp skicken när man håller stigen.... Nä, det blev too much till slut. Ibland tror jag, Sigge saknar söket lite. Han är ingen naturlig spårhund, men han får nöja sig med upplet i så fall... ananrs tycker jag du tänker rätt angående spår/bakspår. Jag gör likadant. fast inte lika konsekvent med Sigge, men han är som sagt, ingen vidare spårhund. Kul att lilla Pinglan är så duktig! Kan du inte lägga in en ny bild på henne? Hon måste vär vara stor nu?

Karin och Ingela sa...

Mmm, det tog tid! Så känns det så jobbigt att lära in en hel special! Inte för hunden, det måste man ju göra med varje ny hund och det gillar jag, men för mig själv! Jag vet ju inte hur man ska tänka. I rapporten och spåret känner jag mig ändå rätt kunnig, även om man så klart aldrig blir fullärd, men det här är ett nytt tänk. Och så har vi ingen på klubben som är så där jättedrivande med mycket erfarenhet heller. Som Jossan var för alla oss andra i rapporten. Ett tag var vi 4 tävlingsekipage i rapporten och ett på väg. Det är mycket i en klubb med en special som kanske brukar ha lika många tävlande i ett helt distrikt! Jag tror Jokkmokks BHK stod för nästan 100% av de rapporttävlande i ÖNDs distrikt! Nu har vi bara knappt ett och en halvt ekipage kvar. Jenny har flyttat till Trollhättan och Jossan har mer eller mindre lagt av då Naiko är för långsam. Men om något år så kommerr jag och Ingela vinande i skogen så det sprutar om det!!