torsdag 23 oktober 2008

Uppletande

I tisdags hade vi 4-årskalas med alla förberedelser som hör till det, inklusive tentaplugg! Med andra ord blev det ingen träning för Ingela. Men väl tårtätning för oss andra. Nila sade att han ville ha en "kungstårta" och jag antar att han menade en prinsesstårta. En med ros ville han ha i alla fall. Sen bakade jag en marängtårta också. Vi har en hel del kvar, tror jag ska ta en bit i kväll...

Igår och idag körde jag uppletande. Jag vallade ut på 50 meter men kanske bara 25 meter brett. Hon fick följa med ut när jag lade första föremålet och så dras med tillbaka igen. Hon for iväg som skjuten ur en kanon och tog handsken på en gång. Nästa gång knöt jag fast henne och gick ut och lade nästa och hon var snabb tillbaka med den med. Men när jag försökte lägga två så slog det slint. Den första gick bra men nummer två så fattade hon ingenting. Ska fundera lite på hur jag lättast ska få henne att förstå att där finns en till. Kanske det bara har att göra med nötning. Men snart så kommer snön och då blir det till att vänta till skiftet maj-juni. En till sak kom jag på också. Jag har belönat uppletandet med godis hos mig och det har funkat bra. Hon är verkligen galen i godis. MEN nu märkte jag att hon släppte strumpan i halva rutan och kom till mig för godis. Inte bra. Så nu har jag reviderat min träning lite. Först till mig och FÖRSTÄRKA genom kamp och lek, kasta, hämta, kampa igen, låta vinna osv. SEN får hon korv. Funkar mycket bättre. Då håller hon hela vägen in. I alla fall så går den lilla damen fint ut på djupet, 50 meter och hittar grejerna fortare än jag hinner se. Nu är det bara att beställa ett tjänstetecken... Undras vad jag ska ha på..? Jag tror jag ska ha en tiger eller något liknande. Och så bara namnet Ingela. Kargalandets Ingela blir för mycket tror jag. Färger vet jag inte alls. Kanske gult och orange? Eller rosa och vit? Myra hade orange och svart med en råmande hjort. Jag hade bett om en ren men det blev en hjort.. Döfint var det! Ska fota det och lägga in det här.

Nu är det snart dags för tårta!

2 kommentarer:

Chris sa...

Du har välk sett den här: http://www.svartalwen.com/alw050201.pdf? Suverän strategi för att lära in upplet. *tycka* Glada la sin första plats i veckan och har blivt en hejare på ingångar.. det går framåt!! *s*

Chris sa...

Förresten....jag undrar om Glada kommer in i den åldern du sa var "tråkig"...? Idag gick jag med fröken. Hon var helt lös. Vi gick på vallarna och i skogen och inte ett enda försök att sticka! Istället gick hon som hon hade linan på sig. Ut 10 meter, vänder på klacken och hämtar en belöning, ut igen, vända...hon är skrämmande duktig just nu.... ;-)