tisdag 14 oktober 2008

Fullt upp.


I spårskogen. Det gick bra men pinnarna var helt ointressanta. Typiskt. Utan dem får man inte mycket poäng...



Äntligen känner jag att jag har tid igen. Det har varit hektiska veckor nu på sistone.

Kalixhelgen var bra i alla fall och lite mer kött på benen fick jag nog. Vi kollade på lite inlärning på skallmarkeringar och så gjordes ett antal funktionskontroller. På söndag morgon var det dags för lite grundövningar med Truxelis Qiller, Kargalandets Etty och så min egen Kargalandets Ingela. Kul var det och det kändes som om mycket gick in. Med Qiller körde vi en hel del "bara gå i kopplet och inte skälla" men till slut körde vi även påvisningsövningar, som funkade hur bra som helst. Vi kampade upp honom med en bitstock och sen fick Anna-Lena lämna den mot ett träd, synlig, sen gick hon och Qiller bort en bit, vände utan trassel med fot och så vidare och så sade hon "visa". Så fick han sträva ut mot bitstocken och skällde han fick han en muntlig tillsägning men fick ändå gå vidare. När han var tyst fick han springa fram och ta stocken. Extremt enkelt men mycket nyttigt. Det här med att han fick gå vidare fast han skällde gillade jag. Det förklarade de med att annars bygger han bara upp en frustration och skäller ännu mer. Sant. Hur många gånger har jag inte gjort liknande själv? Resultatet blev i alla fall att han på ungefär tre gånger klarade av en påvisning med halt utan att skälla. Och för oss som känner Qiller är det riktigt bra! Vi gjorde samma övningar med Ingela och Etty.

Efter det gjordes några övningar i skogen där jag ine var med utan mest stog som åskådare. Staffan och Johan gjorde var sin sökövning med deras egna hundar Campa och Gudrun.



Jag har nu också börjat köra lite mer spår med Ingela och det går bra. Hon gillar det skarpt men struntar fullständigt i pinnarna. Hon buffar runt dem lite grand men tar inte upp dem, vill vidare i spåret i stället. I skrivande stund har jag en pinnstig och ett 150 meters spår liggande och mognar till sig. Ska snart ut.



Hoppas nästa uppdatering kommer lite tätare än detta!

Inga kommentarer: