onsdag 15 oktober 2008

Att spår kunde vara så kul?

Spåret igår kväll gick som en dröm! Pinnstigen var cirka 30-40 meter lång och jag hade lagt 6 pinnar och gumman plockade alla!?? Varför??? Men det är bara att tacka och ta emot. Hur kunde hon ha fattat det över en natt? I förrgår var hon inte ens intresserad av den. Alls. Nu plockade hon alla som att hon aldrig kunde få nog. Efter pinnstigen hade jag lagt ett vanligt spår på 150 meter och en pinne på slutet. Inga problem, hon spårade fint och ringade bra i vinklarna när hon fick tappt. Av detta fick jag så klart blodad tand och i morse lade jag ett 200-metersspår med några vinklar och två apporter. Idag körde jag också med sele och lina för första gången. Spåret fick ligga alldeles för länge eftersom mamma ringde när det redan legat 50 min. Sluttiden blev en timme och 40 minuter. Lite trassel vid upptaget men sen gick det fint och hon hittade båda apporterna. Selen jag har är ingen favorit däremot. Det är som en halv nomesele, liksom avkapad bakom frambenen, vilket får till följd att linan glider ner på sidan och trasslar in sig i benen. Jag vill ha en vanlig sele som går tvärs över bröstkorgen och inte in mellan frambenen. Men det får bli en senare fråga.
Tror nog att jag ska ut och lägga ett spår till innan jag hämtar Nila från dagis.

2 kommentarer:

Chris sa...

Det är intressant...Så du lär inte alls in pinnarna separat utan lägger dom direkt i spåret? Jag måste säga att jag beundrar valpar - så duktiga de kan vara att spåra och ändå har de nästan inte gjort det tidigare...bara att folk oftast inte begriper det utan börjar spåra alldeles för sent, när hunden har lärt sig en massa trams... ;-)

Karin och Ingela sa...

Tja...lite både och måste jag säga. Jag har lekt med pinnarna lite hemma, men inte mycket. Och i vilket fall som helst så mindes hon ingenting av det de första två gångerna jag spårade. Men mest måste jag säga att jag litar på hennes inbygda intresse för saker. Hon har ett enormt intresse för saker och jag tänkte att om hon hittar en grej i spåret som dessutom luktar matte så måste det vara en enorm bonus för henne! Det funkade inte de första gångerna för då tror jag att hon var för fokuserad på spåret, det var så kuuul! Vad som hände över natten har jag ingen aning om. Men bara att tacka och bocka. :-))