måndag 20 oktober 2008

I valet och kvalet...

Så har vi varit och spårat igen. Ett alldeles för ungt spår, men vad fasen, solen går ju ner mycket snabbare än vad jag tänkt. En timme låg det nu, men var 450 meter långt ungefär och nästan helt svart ute var det. En ny upplevelse... Det gick bra som alltid! Duktig tjej!

Nu kommer jag till en liten fundering. Det här med början av spåret, bakspår eller framspår menar jag. Jag har hört olika träningssätt och vet inte vilken jag tror på. Vissa tränar aldrig uppletande av spår, typ en ruta utan kör alltid direktpåsläpp, för att hunden aldrig ska få tillfälle att välja fel. De blir vana att alltid ta framspår för det är vad de blir erbjudna. Och då fortsätter de med det sen på tävling också, även om det blir en upptagsruta. Å andra sidan kan man köra med ett upptag och låta hunden välja och ta problemen när de kommer, OM de kommer. Men de flesta hundar väljer bakspår någon gång i alla fall. Nu har jag börjat med upptag för det är det jag är van vid. Kanske man ska variera? Jag är en kompromissande människa!

2 kommentarer:

jaget sa...

herregud att du tränar spåtpåsläpp med lilla valpen du har. helt vansinigt. ingela är typ 5 månader? kolla med uppfödaren hur de tränar spårpåsläpp.

Karin och Ingela sa...

Varför skulle det vara vansinnigt? Hon gör ju egna spontana "spårpåsläpp" varenda gång vi är ute och går??