tisdag 4 november 2008

Snö..? Nja...

Igår var det en tråkig dag för lilla Ingela. Nila hade tid hos logopeden i Gällivare så hon fick ligga i bilen mellan 10 och 14. Inte så roligt antar jag, men hon är alltid så duktig i bilen. Ligger stilla och tar det lugnt. Hos logopeden gick det bra och Nila fick titta på en massa bilder och tala om vad det var. Han fick också träna på prepositionerna då han inte har riktigt koll på dem. Det visade sig att han inte kan komparera adjektiven heller så det ska vi också träna på.

Ingen riktig träning blev det igår, men nog en långpromenad på kvällen. Det går faktiskt alldeles utmärkt att träna då med, det dyker alltid upp störningar för prinsessan. Kommer det en annan hund, en joggare eller barn så ropar jag bara och belönar. Det låter såååå basic, men jag tycker alltid det har varit svårt att ta mig tiden att träna under promenader, då går jag och vill hålla tempo och orkar inte tjafsa. Men nu MÅSTE jag ta tag i det här och det går hur bra som helst. Det blir lite som en sport också, nu riktigt letar jag distrationer för henne!

Nu går jag lite i valet och kvalet i längtan om snön... På ett sätt längtar jag inte alls, snön får gärna utebli i vinter, jag är så less på den. Men å andra sidan vill jag kunna åka skidor igen med hundarna. Ingela kommer inte att kunna dra i vinter, hon är för ung och Sájvva är på vippen för gammal, men jag ska försöka med henne i alla fall. Jag skulle gissa att hon har en släng av artros, hon är stel och haltar till och från efter hon har vilat, men är ok i rörelse och är pigg och vill vara med. Jag har börjat med glukosamin till henne och jag tycker det verkar hjälpa. Jag vet att enda botemedlet mot artos (förutom plastik) i stort sätt är smärtlindring och aktivitet, så jag tror nog att hon kommer må bra av lite skidor i vinter, även om jag nu måste bromsa ordentligt i nedförsbackarna och vara noga med uppvärmning och avslutning. Lilla gumman, hon börjar vara gammal. Hon är inne på sitt tionde år.

Idag är det föreläsning för hela slanten, börjar med neurologin nu, och ikväll är det stuvade makaroner och jokkmokkskorv på menyn!

3 kommentarer:

Chris sa...

Oj, vad hon har vuxit, lilla drottningen! Jaså, Tobbe är inte förtjust i henne? Han kanske ändrar sig med tiden....Svarta faran här hemma är rikgit på träningshumör nu - jag skulle kunna hålla på jämt nu, det är nästan svårt att avstå! Och bra går det också! Men visst, hon kan nu det som Sigge kunde när han var ett halvår...men å andra sidan kan hon andra saker som han fått lära sig nu, som jag inte tänkt på att han behöver kunna...*s* Igår körde hon i alla fall en nästan perfekt budföring för första gången, t o m med ingång vid mottagaren. Hon börjar också klara platsliggningen...*måste skryta lite ju! *

Maria sa...

Ja, vi är faktiskt riktig bra på att träna i skogen. Position, fjärrdirigering, snabba läggande mm. Men skulle nog ta mig tid att åka till plan mera för att få mer distrahering. Men hon är allt duktig den lilla skatan också faktiskt. Får kämpa med skallet "bara".

Anonym sa...

Misstänker starkt att snön har kommit då jag och Pilo kommer hem i mitten på december men då blir det hårda snöspår för oss båda. Du får se till att inte ha allt för mycket skola nu när jag är hemma så att vi hinner träna under tiden det är ljust =)) Du vet det är både rapport, lydnad, hårda spår och uppletande som väntar oj oj träningsnarkoman inte alls!!?? Väntar med spänning på bilder från våran fina Upplysta plan =))