torsdag 6 november 2008

Apportträning

I kväll har vi tränat apport. Jag vet att det kan vara bra att börja i tid, av erfarenhet. Det är jobbigt om apporten inte funkar, momentet finns i alla klasser och det blir bara fler av dem också! Inki sade att man skulle inte träna på "håll fast" utan på "loss" istället, så jag testade med det. Jag har alltid lite svårt att starta träningen med apporten i och med att jag vill göra rätt från början, jag vill ha rätt modell på en gång som passar både mig och hunden. Och något jätteerfarenhet av inlärning av momentet har jag inte. Myra var min första brukshund. Men i kväll gick det framåt! Ingela kunde redan ta apporten i munnen men inte alls hålla fast den. Som vanligt. Så nu skar jag upp en massa korv och satte mig på golvet. Jag var noga att snabbt säga "loss" så fort hon egentligen höll den i munnen, belönade med "Bra" så fort hon släppte och korv efter. Efter ett tag började jag länga ut tiden innan jag sade "loss" och banne mig, hon förstod! Det tog ett litet tag och hon släppte flera gånger utan att få ett "loss" men då fick hon ingen belöning. Hon var så rolig att titta på när hon började fatta, hon höll apporten i munnen och trampade runt och nästan buffade upp apporten i handen på mig för att få sitt "loss". Precis som jag vill ha det. Det känns sååååå kul! Det är lite tråkigt att bara köra sitta fint vid sidan och två steg fot och vändningar på stället.
Hej hopp, nu går det framåt!

3 kommentarer:

Kargalandets Etty sa...

Ha, den metoden skall jag också pröva... Snart blir det booth camp i Luleå! Det skall bli jättekul att du kommer ner och bor hos oss i veckan! Gissa om Skruttan kommer att vara speedad när jag kommer hem och så får hon en ny kompis att "terra" lite! Lite kennelläger... Kram så länge, Carin

jaget sa...

tycker du har bråttom. låt valpen vara valp.

Karin och Ingela sa...

Mmm, hon är valp fast vi tränar apport. Tycker synd om henne om jag INTE gör något med henne. Och när slutar hon förresten att vara valp? Vid två års ålder, ett års eller vid 8 månader? Görs allt på en bra nivå tror jag man kan börja hur tidigt som helst.