onsdag 10 september 2008

Snusk, fint väder och SM!

Jag sade tidigare att Ingela är snuskig och ja visst, det är hon, men jag ska inte kräva så mycket av henne då hon inte får mycket hjälp här hemma till att bättra sig... Vi har haft en halv sork liggande på vår dörrmatta (utomhus!!) nu i en halv vecka och innan det låg den på trappen i en vecka i helt format. Så hur kan jag kräva något av hundstackaren!

Vi har återigen haft ett underbart höstväder med dimma alternativt strålande solsken och knallgula löv. Det här är det ABSOLUT finaste perioden i Jokkmokk om jag får säga. Även om en kall februaridag också är underbar, men ack så kall. Pinglan och jag for ner till klubben och städade först lite i förrådet och fixade med lite snitslar inför nästa år. Vi har 20 fulla ramar och vi skulle egentligen behöva 20 till. Vi får se vad vi mäktar med, men 10 till MÅSTE vi i alla fall ha. Ingela Pling har ett konstigt sätt att hjälpa till med ramarna förresten... Jag sätter snitslarna PÅ ramen och hon sliter AV dem. Känns som + - =0 Vi körde i alla fall en del kontaktövningar och sitt- stanna. Alltså, helt otroligt, där Ingela är nu var Myra när hon var 1,5 ÅR!!! Inte för att på någon del förringa lapsk vallhund, det är en underbar ras, men i förmåga att koncentrera sig kan de hälsa hem! Kan ju ha varit vårt exemplar (läs Myra...) som hade extra svårt att hitta fokus men skillnad mellan pinglan och pyret är det helt klart. Ingela kan redan sitta, hålla fokus på mig och sitta kvar säkert 10 sekunder redan och jag har knappt tränat på det här. Innan Myra kunde det hade jag övat länge. Men man ska inte jämföra. Jag är säkert duktigare nu och sen är det inte samma ras och de har inte samma förutsättningar heller.

I skrivande stund håller mina kära vänner Jenny och Jossan på att från var sin ände av vårt land ta sig till Hofors för att tävla SM i bevakning. Alla tummar och tassar och tår vi har här på Jokkmokks brukshundklubb hålls för er!!!!! Gör oss stolta och visa hur duktiga vi är här i norra delen av landet! Och kanske även Bettan på Truxelis kan ta åt sig lite av äran då dessa båda schäferpojkar Naiko och Pilo kommer från henne. Halvbröder är de också. Tack för dina fina gener Truxelis Inez (mamma...)! LYCKA TILL!!!

Nu väntar en varm dusch och sängen...

4 kommentarer:

sirkka och jag sa...

Hej Karin!
Måste till de lapskas försvar säga att Sirkka är JÄTTEDUKTIG!!!!Kan både sitt och ligg och kommer som en pil på inkallning när man lockar med FALUKORV som är favoritgodiset.Hursomhelst är vi mer än helnöjda med vår lilla älskling!Endst ett litet aber;kroksvansen...suck.. kan man ändå i framtiden ta en kull tror du?/Inger Marika och Sirkka

Chris sa...

Jaja, nu kryper det fram....sanningen...*asg* Annars uttryckt är det bara så att lapksa är klokare än sina ägare i vissa avseenden. De lär en tålamod (fast de har ingen själv) och odmjukhet (fast de inte är särskild ödmjuka själva), att fokusera på uppgiften (fast de själva inte klarar av det) och att ta det lugnt (nej, de kan inte det heller!!). Men vad lär man sig av en SCHÄFER?? ;-D

Karin och Ingela sa...

Schäfern lär mig ingenting, jag lär den! Hehehe, tror du på det?? Än så länge har hon lärt mig att det faktiskt GÅR att tugga på allt, stolar, bord, bäddar, golv, mattor, ben, byxor, små barns armar, you name it! Och till Inger, Marika och Sirkka: Jag tror ni har en liten fin tjej, vad det gäller svansen är det bara att vänta och se. Den kan lägga sig men också inte. Alla domare tar inte så hårt på svansarna, andra gör det. Svansen är inget problem för att inte kunna ta en kull! Det går visst det, om viljan finns och hon är frisk och sund!

sirkka och jag sa...

Hej Karin!
Jo hon är frisk och sund och den ABSOLUT BÄSTA valp jag haft.Jag är helnöjd,jag gillar ju det där självständiga,kloka och jag vill inte ha en hund som utan att reflektera blint gör allt man säger!!!Hon funkar suveränt med hästarna.Hon är klok går ej för nära så hon riskerar att bli sparkad.Går på behörigt avstånd och trippar snällt med när Marika och jag leder ner dem till stora hagen tidiga morgnar.Hon sover snällt om natten och tar tupplurer med jämna mellanrum under dagen.Rumsren var hon nästan när jag fick henne.Missar bara ngn gång när jag inte hör att hon gnäller vid altandörren. Busar gör hon så klart men jag upplever henne som mycket receptiv.Det här ni diskuterar om att hålla fokus osv vet jag inget om ,för mig är hon super men jag är ju ingen hundtävlingsmänniska så vi tänker kanske inte likadant.Skickar du in uppgifter till lapphundsklubben så jag får medlemsskap?Lycka till med Ingela Plingela,hon ser jättefin ut på bilderna!!
MVH Inger och Sirkka