lördag 31 januari 2009

Första rapporten och Jenny hemma!

Nu har vi varit rapportskogen för första gången med Ingela. Lite stressat blev det, inte så himla genomtänkta övningar men ändå! Fint väder och Jenny hade tagit med kameran, som gjort för lite bilder. Kallt var det också, runt -15 men det är alltid då det är som vackrast. Vi gjorde några skick mellan migoch Jenny, hon startar som en pil men har ingen koll på vad hon gör. Jag ska börja med lite noggrannare övningar så fort jag kan. Göra det mer som på riktigt för att skapa målbild osv. Sen är jag faktiskt inne på att mest använda mat som belöning i rapporten. Jenny kör mycket på lek, jakt och kamp men jag tror att jag ska försöka börja med käk. Funkar inte det får vi väl revidera. Visst ärhon läcker när hon startar!?

Och så är vi iväg. Snabbt går det. Vi satte på Inas gamla tjänstetecken först, men damen min är inte så stor så det lämnade hon efter sig i vinddraget!
Förbi och iväg. Vi gjorde några skick med ljudhjälp, men jag gillar inte det alls. Nu blev det så för att vi var dåligt förberedda, men det är något vi inte ska fortsätta med.

Idag körde vi bara på bitstock och när det är så här korta avstånd är det ok, men annars vill jag hellre ha mat faktiskt.


Och så in i framtiden! Hoppas den tar oss till rapporttävlandets tjusning. Det är inte alltid hunden man har passar men jag hoppas verkligen att hon kommer gilla det. Jag ska försöka ge henne de bästa förutsättningar, men om det nu skulle vara att hon inte passar som rapporthund kan jag ju alltid köra skydd! Som Kjell-Åke och Karola brukar säga! ;-)







Inga kommentarer: