söndag 11 januari 2009

Phu...

Nu äntligen känns det som om jag har lite tid igen. Det har varit stressigt med tentaplugg och inlämningsuppgifter så motivationen att blogga har varit liten. Men nu är det tenta i morgon och jag kan inte göra mer. Det får gå som det går. Ämnena är psykiatri, neuropsykologi, neurologi och barnneurologi. Fråga mig inte vad neuropsykologi är för det vet jag ännu inte! På torsdag har jag online-tenta i arbetsterapi och på kvällen så far jag till K-holm för att vara med på min bästa kompis pappas begravning. Han dog juldagen och det har varit tufft för min kompis, hon och hennes pappa stod väldigt nära. Jag känner själv att jag kommer sakna honom mycket, hela deras familj har varit som en extrafamilj för mig. Det kommer kännas tungt att träffa dem utan Jan-Fredrik.
Livet med Ingela går vidare och nu börjar det ljusna. Jag har tyckt fria följet känts stappligt och struttigt, eller som att vi stressar varandra. Men här en dag så andades jag djupt, stod stilla och tänkte att "nu ska jag gå lugnt och bestämt" och vilken skillnad det blev! Helt plötsligt följde hon mig fint och lugnt och hängde med bra i svängarna. Sköööönt. Och så har jag testat en otäck variant av apportering! Jag ringde till Staffan, kennelpappa, och bad om råd. Han frågade om hon kom med saker som jag kastade och det svarade jag att det gjorde hon. Så då skulle jag ta nånting, en leksak, boll, vad som helst, kasta ut det och försöka få in henne till sidan. Sedan leka med grejen och bara ha kul. Det ska vara bonus och superkul att sitta vid min sida! Så så kör jag numera och det funkar bra. Jag kastar bollar, gosedjur, handskar eller vad som helst och hon apporterar och kommer in till sidan så fint. Tanken är att jag ska sedan bara byta ut mot en apportbock. Det här träningssättet är ungefär allt vad jag lärt mig att man INTE ska göra. Först börjar man med att lära hunden att hålla fast, sen att kunna gå vid sidan, sen kunna komma på inkallning med apporten i munnen och sen efter länge och väl testar man att kasta ut den, allt för att slippa tugg och bus med apporten. Vi får väl se hur det avlöper...
Nu ska ungarnas väskor packas. Jag har som sagt tenta i morgon och Tobbe ska på skiljning i Porjushagen.

Inga kommentarer: