söndag 15 mars 2009

Hembakat

Idag blev det ingen träning, men igår lyckades jag locka ut Tobbe igen. Vi körde återigen 10 skick på samma sträcka, men den här gången hade Tobbe förutom korv, bitstocken. Jag höll på att inte få med mig henne ut till B men till slut hade jag lyckats bogsera henne dit. Jag tvekade inte två sekunder att hon skulle starta till Tobbe, värre skulle det väl bli att få henne därifrån. Hon startade från mig i flygande fläng och satt som en smäck i bitstocken. När det var dags för Tobbe att skicka så tänkte jag att "få se nu...", men tro det eller ej, hon startade! Hos mig fanns också korv och boll. Ingen tvekan om att hon lättare binder upp till lek. Men en nackdel fanns och det var stressen på station. Ingela är ganska stressad och speedad som det är och då kan man tänka sig hur hon är på station med lek, lek, lek... Än så länge vill jag dock få henne att fästa lite målbilder för stationerna och därför hjälper jag henne att vara lugn genom att inte lämna henne länge eller gå långt ifrån. Allt för att inte SKAPA ett felbeteende på station från början. Genom att hindra henne från att gasa igång allt för mycket i uppbindningssituation hoppas jag kunna stämma i bäcken. Jag vet att det kommer komma tillfällen då hon inte kan få min hjälp i form av fysisk kontakt eller rent hindrande, men där är vi inte ännu. Nu ska vi bara köra in intresset för sträckorna. En sak i taget. Men en tanke jag har är att helt klart öka på sträckorna istället för liggtiden för att få henne att lugna sig. Om jag känner min hund rätt kommer jag ha lättare att kunna hålla henne sansad om hon har fått gasa ur sig en del i stället för att ligga och bli frustrerad. Men allt är till för att rediveras.
Nästa tillfälle kommer jag öka på sträckan lite grand, kanske 50 meter till på grundsträckan och någon förlängning. Går det inte får jag backa. Men hon har gått utan tvekan igår på alla skicken så nu ska vi se vad hon säger om vi ökar lite. Och som Jenny sade, fan, vi har fått upp två hundar i rapporten alla redan så lite borde vi kunna! Godkänd lägre kanske inte är så mycket att skryta med, men jag är helt övertygad om att rapporten är den helt klart svåraste specialen. Speciellt lägre klass. Visst är säkert skyddet svårt för du måste ha så mycket olika grenar, både lydnad, spår, sök (elit), uppletande (högre o elit) och planskyddet, men rent "specialmässigt" är jag säker på att rapporten är svårast. Å andra sidan har jag aldrig tränat sök. Eller skydd för den delen...

Idag har jag varit duktig och både pluggat och bakat. Fyra limpor blev det, rågbröd (är galen i råg) med kummin och solrosfrön, mmm... Men vi hade inte så mycket val för börsen är faktiskt helt tom. Det blir att snåla till fredagen då barnbidraget kommer. Men det är gott med hembakat. Och palt kommer det bli på lunchen hela veckan, men inte klagar jag över det. Med sirap är det som efterrätt.

Inga kommentarer: