söndag 26 september 2010

Sök och snack

I helgen har det varit träning för hela slanten. Och fika och grillning så klart. I lördags for vi ut ett gäng till Vaikijaurgården för träning av vad folk ville ha. Eftersom klockan var 11 så inledde vi med grillning och snack. Vad mycket som finns att tala om när man inte träffas så ofta! Men mat (Jokkmokkskorv, den basturökta!!) och fika fick vi i oss och efter det började vi träningen. Jag inledde med att vara kiddo-vakt så hur eller vad de första hundarna gjorde vet jag inte men själv gick jag och planerade min egen träning. Jag har läst en del i Sven Järveruds bok Din hund söker och var lite taggad på övningar därifrån. Carola hjälpte mig med nybörjarmarkeringar, dvs. springa till människa, ta rulle, springa till mamma och sen tillbaka till människa och LEKA! Gick hur bra som helst. Vi körde med lösrulle och ska nog fortsätta med det, stick i stäv med vad Sven Järverud säger, men så gör jag nog i alla fall. Sökövningarna i skogen som skulle vara i direkt motvind funkade inte alls då det just den här dagen INTE blåste alls i Jokkmokkskogarna. Typiskt.
Idag körde vi vidare, tanken var på samma plats, men då det hade varit någon slags fest där i natt så låg där fullt av glassplitter och tomburkar överallt. Platsen blev klubben istället. Även denna gång började vi med fika, grillning och prat. Gudars vad det är trevligt! Sent om sider började vi med lite träning och jag gjorde några markeringsövningar igen på plan och hon blev liiiiite het. När jag sen försökte med krypet (lyyyyckat...) var det lite överkurs. En allt för speedad hund och början till migrän för mig var ingen bra kombination så jag avbröt vidare lydnadsträning ganska snabbt. Men till veckan kommer det bli mer träning, min kära sambo kommer hem i morgon!!! Nu har han bara (...underdrift...) varit borta sen 14 juni. Men nu är han hemma för gott den här säsongen. Och jag lovar att han kommer ALDRIG få jobba där igen!! Inte om tanken är att vi ska fortsätta leva ihop i alla fall och att vi har hemmaboende barn. Basta.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Jokkmokkskorv, den bastusuovas!!" ska're väl ändå vara? :-)