måndag 6 september 2010

Höstens spårtävling klar

Ingela och jag har blivit godkända i högrespår. Det vore väl fel att skriva att jag var nöjd för det skulle innebära att jag inte ville högre upp, men det vill jag ju! Men utifrån vår träning och hur jag trodde det skulle gå är jag nöjd. Vi kom till klubben vid kvart i sju-tiden för uppropet. Kors i taket, jag hade betalat i tid OCH jag hade med mig alla papper, stamtalva, MH, medlemsbevis... Hör inte till vanligheterna. På lottningen drog jag startnummer 7 av 8. Jag hade helst dragit ett tidigare nummer men var glad att jag inte fick nummer ett. Vi började med platsliggning vilken jag var lite orolig för då jag aldrig tränat gömd med skytt, men hon låg så fint, betyg 10-10. Nästa moment var uppletande och tyvärr hade arrangörerna dissat min fina "träskruta", de skyllde på att den var blöt och tung, jag fattade ingenting! ;-) Vår ordinarie ruta är faktiskt inte lätt den heller, den ligger delvis i skog och delvis under linjen så där är det mer eller mindre hygge. Sen kan vi lägga till att den är väldigt kuperad med en megamyrstack i mitten. Kan nämnas att det är undertecknad som märkt upp den också... Trots att det låg sex föremål ute hittade hon bara tre men hon hade nog lite mycket spring i benen för hon hade inte riktigt tid att låsa fast de andra i näsan. Betyg 8-8 av domarna och jag tror det var lite snällt för hon rusade en del.
Jag var lite orolig för spårupptaget då jag bara kört direktpåsläpp med monstret (som husse kallar henne) men jag tror vi hade motvind så hon hade nog spåret i näsan redan när vi stod vid rutkanten. 10-10 på upptaget. Härrrrligt! Tyvärr fick vi två pinnar kvar i skogen men det kunde varit värre. Jag tror hon tappade den första efter första hittade pinnen och den andra just innan slutet. En när hon var speedad och en när hon var trött. 8-8 på spåret.
Jag hade tidigare helt siktat in mig på de magiska 196 poängen i lydnaden för uppflytt, men insåg nu till min fasa att det skulle behövas ännu mer för att komma upp till uppflyttningspoäng. Nu hade jag inte råd att avstå framåtsändandet som jag hade tänkt göra. I alla fall gick fria följet bra, betyg 8-8, inkallningen var tydligen skrattframkallande trots fina betyg, 8-9. Mitt kommando på "stanna" hade tydligen låtit som katastrofsirenen klockan tre första måndagen i varje nytt kvartal. Men stannade gjorde hon! Framåtsändandet nollade vi ändå, jag försökte skicka henne på "före" men gruppen måste ha förvirrat henne för hon sprang bara i cirklar som en annan dansmus. Krypet var lite synd, för hon kan ha ett fint kryp. Dk på läggandet och sättandet och så blev hon hög vid något tillfälle, betyg 6-5. Skallet skällde hon superfint de första 4 sekunderna sen sade hon "Fram med bollen, snabbt, jag har skällt nu!" Och så ändrade hon ställning så betyg 6-5 där med. Tungapporten gick bättre, 10-9,5. Och så detta hopp, som ska vara 30 klara poäng... Så klart satte hon sig snett bakom och sprang bredvid tillbaka. Inte mycket att göra men det kändes riktigt snöpligt att få sluta så... Efter en stunds överläggande med vänner och bekanta kändes det dock bättre. Jag hade ändå inte haft uppflyttningspoäng om vi klarat hindret så då var det inte så farligt. Bättre lycka nästa gång! Nu har jag anmält mig till lägrerapporten i Skellefteå i början av oktober... hoppas inte snön har hunnit komma och hoppas att min mottagare har lust att vara i Sk-eå en lördag morgon klockan 7.00 för upprop...

Inga kommentarer: