onsdag 1 september 2010

Luuuuugn hund...

Tränade lite på klubben efter att jag lämnat de två stora barnen på dagis resp. skola. Minstingen satt och sov så skönt i bilen. Började med lite fritt följ för att mjuka upp oss lite och känna efter lite vart landet låg för dagen. Hett låg det och bannade mig själv att jag inte tagit med godis att belöna med i stället för leksak. Ingela lugnar ner sig avsevärt om hon belönas med godis i stället för med lek. Mindre pip blir det också.
Det är så svårt att se positionen själv när man går med hunden, men jag har fått höra att hon upplevs som lite "fladdrig" i positionen och att hon också går lite långt fram. Jag undrar om jag skulle kunna klicka in "hals mot ben" eller något liknande. Jag tycker det är så svårt att träna in en annan position om man redan har lyckats få en inkörd. Detta är ett problem med att träna för mycket själv, det är så svårt att se hur det ser ut. Just nu försöker jag mest träna koncentration och störningsträning (heller inte lätt ensam) och hoppas att det minskar fladdrigheten. Sen har jag fått tipset att gå lugnt, låååånga kliv, upprätt hållning och inga fladdriga armar. Skillnaden märks på en gång. Tänk att ett enda moment kan innehålla så mycket som fria följet! Känns som ett moment man alltid kan fila på.
Framåtsändandet är kört för tillfället. I somras kändes det ganska bra, hon kunde gå ganska länge, ganska lugnt. Nu är vi tillbaka på 1-0 igen. Och det mesta av tiden går ut på att jag står och stryker och klappar henne för att få ner henne i intensitet. Luuuugn tjej, fiiiin, såååå ja. Saakta... Och så är hon 10 meter framför mig i galopp. Och detta utan grej framför. Jag FATTAR inte varför hon stressar så. Och jag vet att det blir ännu värre om jag blir frustrerad. Lätt!? Inte. Ja, ja, jag räknar inte med uppflytt till helgen. Jag kommer att avstå framåtsändandet och då måste vi ha en 7-helsikes lydnad för att greja uppflytt. Men vi ser det som att vi får ett kvitto på hur vi ligger till. Kan vara bra det med. Nu väntar jag på en kopp te och lite hundsnack, sen är det sängen som väntar.

Inga kommentarer: