onsdag 22 april 2009

Framåtsändande

Igår började jag med framåtsändandet mer strukturerat. Min tanke är att lägga ut targetlock i gruppen och efter det lägga till kommandot "sakta". Jag har lärt in att hon ska trampa locket tidigare och plockade nu ut momentet till vägen utanför. Hon klarade av att trampa på det när det låg ungefär 3 meter bort, sen gick det inte längre. Här måste jag ta det lugnt för jag märker att jag är inne på Myras inlärningssätt här. Hon var så himla kvick i skallen så kunde hon trampa på locket på 2 meters avstånd så kunde hon på 30, det var inga problem, men Ingela är inte lika dan. Jag får succesivt länga avståndet till locket och till slut även lägga in kommandot "framåt". Säger jag det nu blir hon bara förvirrad och sättter sig fot.
Saktagåendet tränar jag med boll, går ifrån bollen, vänder upp och säger "sakta". Den vanligaste reaktionen är ungefär densamma som man får från ett Jas 39 Gripen men skam den som ger sig. Till slut kommer väl något skrittsteg. Här använder jag klicker. Jag kör så här ett tag nu så får vi se om det funkar, annars får vi revidera.

Jag blir så avis på Jennys kamera, hon lägger ut bilder hela tiden men vi har så kass kamera så det är inget kul. Kanske jag kan försöka få sambon att fota oss lite i eftermiddag så jag har något till bloggen...

3 kommentarer:

Chris sa...

Jag tycker - ska man ändra reglerna kunde dom tagit bort detta fullständig hopplösa och likaså meningslösa moment!! Nä, höj koefficienten för upplet istället!! ;-) Och måste det vara ett visst antal lydnadsmoment kan man väl hitta på något annat istället...inkallning med skällande? (Då skulle Maria och Tea bli glada..haha!)

Chris sa...

Hej! Har du lust så gå in på lapskforumet och kolla lite på bilder på oss! ;-) (Bilddagbok)

Karin och Ingela sa...

Mmm, stryka det helt vill inte jag, det är en liten utmaning med detta momentet, men konstigt upplägg är det onekligen. Uppletande vet jag inte riktigt vad jag tycker... Det finns hundar som har så riktigt svårt för det, som inte har ett naturligt intresse för saker och då blir man helt avstängd från högre och elit. Men andra lydnadsmoment finns det säkert. Dara inte det blir några från lydnadslydnaden... DE är jobbiga! Bara dirigering och dirigering.
Japp, ska gå och kolla in er på en gång på forumet!