tisdag 10 februari 2009

Träning och kyla

Så idag gick jag ut i alla fall, trots att det var -25. Ingela klagade och sade att hon ville hitta på något. Nu tog jag tag i en surdeg, började med saktagåendet. Ett evighetsmoment... Det var lite svårt eftersom jag har kört en del påvisning med henne och då inte brytt mig så mycket om tempot, hon har fått dra i kopplet men nu ska hon GÅ. Första steget var inte enkelt. Och vi har inte kommit längre än till första steget heller. Det är 0-100 på en tiondels sekund och så ska inte ett framåtsändande se ut. Innan jag gick ut lärde jag in targetplatta också. Det tog ungefär 3 minuter. Hon är inte helt säker, speciellt inte om jag ändrar ställning eller lägger till kommando, men hon vet att hon ska trampa på locket om jag sitter på knä och har korv i handen. Och det är ju ofta man gör det menar jag...
Idag kände jag verkligen för nya grejor så vi körde lite stillastående bevakning mot grej. Jag har inte gjort det med henne tidigare, men det står med i Skjutboken från F21 så what he heck! Jag lade en boll på backen, höll henne därifrån och när hon bevakade bollen fint och svansen var still snärtade jag till bollen och hon fick ta den. Helt suveränt! Det är så tråkigt att hela tiden träna samma saker så ibland tar jag mod till mig och kastar mig in i något nytt. Få se vad det blir för temperatur i morgon.

1 kommentar:

Chris sa...

Det är väl inget fel att då och då lägga till lite nya saker! Det där med target är kanske något som matten behöver öva mera på - innan, utan hund...? ;-) Jodå, Glada simmar i pool....hon har ju varit som en katta i vattnet i somras. Till magen ok efter mycket jobbande, men sen tar det stop! Och i början slog hon omkring sig i vild panik, men nu har hon lärt sig att simma lugnt och fint. Även om hon är måttlig road av den sortens aktvitet. Men om hon inte får lov att gå ur badet kan hon själv gå i och ta en runda till numera.... Sigge är helt galen till att simma - honom får vi dra ut i lasso - nästan! Hon ska lära sig nu bara att hämta saker i vattnet också....hehehe, det kan bli svårt, det...