söndag 15 februari 2009

Ridhusträning

I morse bar det av till stallet för träning av hund och matte. Nästa helg anordnar Jokkmokks BHK lydnadstävling i ridhuset och jag ska vara tävlingsledare för eliten. Med tanke på hur det gick när jag var tävlingsledare för trean i höstas så känner jag mig lite nervös inför nästa helgs tävling. Så Carola ställde upp som försökskanin för mig idag. Måtten gick inte att få ut riktigt, för agilityn var där också, men jag fick testa på att dirigera de krångliga momenten som dumrutan, vanliga rutan, dirigeringsapportering och vittringen. Sittande i grupp och platsliggningen gjorde vi inte tyvärr. De är inte heller någon lek i eliten.

Efter detta var det dags att träna egna hunden också. Det var ingen chans att försöka börja med fria följet. Hon var alldeles för taggad efter att ha fått sitta och titta på mig när jag gått fram och tillbaka hur länge som helst. Istället körde vi några inkallningar och sedan apport och till slut lite fritt följ. Det gick fint. Jossan hjälpte oss också med saktagåendet och hon hade samma strategi som jag. Det kändes bra. Bara att köra på alltså. Det var en trött tjej som jag hade med mig hem kan jag säga.

På eftermiddagen körde vi en tur ut mot Puortnak för att titta på forsdämman. Läckert! Kanske såg vi också utterspår men jag är inte säker. På vägen tillbaka såg vi tre älgar. Eller kanske var de fyra. Fina var de i alla fall.

2 kommentarer:

Chris sa...

minus 7?? Är ju rena värmeböljan! från Tyskland berättas det om 17 grader och folk som sitter på utecafeerna och äter glass...*suck* Kolla det här: )http://www.youtube.com/watch?v=8C3_IUDMccg, det piggar upp! ;-)

Karin och Ingela sa...

Mmmm, längtar till barmark och värme. Lite takdropp i söderläget och en kopp te. Och kanske en bit hembakad kladdkaka. Det är kuuul med uppletande! Det var en grej som Gladas mor är riktigt duktig på...förutom att skälla på renar.